بازاریابی محتوایی نوعی از بازاریابی میباشد که با ارائه محتوا جدید و به اشتراک قرار دادن آنها علاوه بر حفظ مشتریان قبلی، مشتریان جدیدی هم جذب میشوند. در تعریف دیگر میتوان گفت ارائه محتوا جدید ، ایجاد یک ارتباط موثر بین محصول و مصرف کننده محصول است که تمامی نویسندگان تلاش میکنند مخاطبان مناسبی را برای محتوا و نوشته خود بیابند. هر بازاریابی در تلاش است نوشتهای متناسب با زمینه کاریاش بیابد. همچنین محتوا شما میتواند به صورت ویدیو ، متن ، عکس و … باشد . این بازاریابی نیز مانند دیگر بازاریابیها نیازمند یک راهبر قدرتمند است که گامهایی اصلی که موجب موفقیت یک سازمان یا شرکت میشوند را شناسایی و آنها را پیادهسازی کند.
معرفی کلی بازاریابی محتوا
در عصر جدید با گسترش کسب و کارها در فضای مجازی، راهکارهایی به عنوان بازاریابی و تبلیغات به وجود آمدند که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین استراتژیها در این رابطه، بازاریابی محتوا میباشد. شاید برخیها تصور کنند که بازاریابی محتوا همان تبلیغاتی است که با نامی جدید در بین کاربران رواج پیدا کردهاند، اما اینطور نیست. بازاریابی محتوا با تبلیغات تفاوتهای بسیاری دارد که آن را نسبت به دیگر استراتژیهای تبلیغاتی متمایز میکند.
بازاریابی محتوا پیش از هر چیزی تمرکز خود را بر روی ایجاد و اشتراکگذاری یک محتوای یک پارچه، ارزشمند و مرتبط میگذارد تا بر این اساس مخاطبان قبلی را حفظ و به جذب مخاطبین جدید نیز کمک کند. در واقع در این روش به کمک ارائه محتوا ارزشمند، جذب مخاطب صورت میپذیرد. اما این کل ماجرا نیست. برای اینکه بتوانید یک بازاریابی محتوا موفق و ارزشمند داشته باشید، نیاز دارید گامهای خود را در این مسیر با برنامهریزی دقیق بردارید.
گامهای اجرای استراتژی در بازاریابی محتوایی
استراتژی در زمینه بازاریابی محتوا زمانی باعث رشد کسب و کار شما میشود که برای مخاطبین منحصر به فرد آن حوزه تنظیم شده و دارای هدفی مشخصی باشد. بازاریابی محتوا نقش بهسزایی در پیشرفت کسب و کار، آگاهی دادن از برند شما به مخاطبان و جذب مشتریان بیشتری دارد. محتوا چنان قدرتی دارد که میتواند بازدیدکنندگان از سایت شما را تبدیل به مشتریان وفادار کند .
اما تهیه پستهای نامرتبط روش مناسبی برای پیشرفت نمیباشد و تنها راهی که شما میتوانید به یک نتیجه دلخواه خود دست یابید این است که بر اساس یک استراتژی مناسب شروع به تولید محتوا کنید. استراتژیی بازاریابی قسمتی از برنامه در بازاریابی است که شما با استفاده از این برنامه میتوانید محتوا مناسب و ارزشمندی را تهیه کنید که در ادامه مطلب مراحل مختلف آن را بیان خواهیم کرد.
انجام تحقیقات مفید
همانطور که گفته شد قبل از اینکه مطالب خود را تدوین کنید باید یک استراتژی بازاریابی محتوایی مناسب تهیه کنید. برای این کار در ابتدا نیاز به یک تحقیق مناسب دارید. شما در ابتدا باید بدانید این استراتژی چه مواردی را شامل میشود؟ یا برای طراحی یک استراتژی منحصر به فرد چه مواردی را باید مد نظر قرار دهیم ؟
تعیین اهداف
هدفتان را مشخص کنید به هدف نهایی خود فکر کنید که قرار است در چه موقیعتی قرار بگیرید. همهی مواردی که دیگر تجار و رقیبان شما در کارشان در نظر میگیرند را در نظر بگیرید. هر محتوا با توجه به سبک و مفهومی که دارد به اهداف متفاوتی دست مییابد.
تعیین مقصد
بعد از اینکه هدف خود را تعیین کردید باید یک مسیر معین برای دستیابی به اهدافتان تعیین نمایید. در واقع باید مشخص کنید قصد شما آموزش ، آگاهی ، مذاکره ، سرگرمی و یا … است . برای اینکه محتوای منحصر به فردی را ارائه دهید بهتر است در ابتدا از یک گروه تولید محتوا باالغوه کمک بخواهید .
تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات
شاید هدف نهایی از تولید محتوا و تبلیغات یکی باشد ولی در این نوع بازاریابی از طریق محتوایی که تولید میکنیم کاربران را به سمت خود جذب میکنیم. در مواقعی که مشتریان با استفاده از موتور جستجو به دنبال چیزی مرتبط با کسب و کار شما میگردند ، امکان دارد در صفحه نتایج جستجو مطلب شما هم برای آنان نمایان شود. همچنین در این بازاریابی شما با گذشت زمان نتیجه را مشاهد میکنید. یعنی هر چه به میزان بازدید کاربران از سایت شما افزایش یابد شما در کارتان موفقیت بیشتری را کسب خواهید کرد.
بازاریابی محتوایی نسبت به تبلیغات، طرفداران بیشتری دارد و افراد بیشتری را جذب میکند و همچنین از دیگر تفاوتهایی که میتوان نسبت به تبلیغات بیان کرد این است که تولید محتوا گرانتر بوده و زمانبر هم میباشد.
نکات مهم در ارائه محتوا
تولید محتوای یونیک و متفاوت
در بازاریابی محتوا ، محتوایی ارائه بدهید که منحصر به فرد و کاملا متفاوت باشد. کپی کردن برای همه کاری بسیار سادهای است. محتوایی که کپی و تکراری باشد هیچ طرفداری ندارد. مخاطبین هر روز با محتواهای تکراری رو به رو میشوند و به سرعت آنها را رد میکنند. پس محتوایی تولید کنید که منحصر به فرد باشد تا هر بینندهای را جذب کند.
اگر تولید محتوا را فقط برای اینکه یک لینک باکیفیت داشته باشید تهیه میکنید کاملا اشتباه کردهاید. با این کار شما فقط موتورهای جستجو را بهروزرسانی میکنید که این یک سوء استفاده از علایم بزرگ تجاری میباشد که نتیجه این جستجوها منجر به جریمههای کلان میشود. شما باید با استفاده از این روش بازاریابی بین کاربرانتان تعامل ایجاد کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید و سعی در جلب اعتماد آنها داشته باشید.
یک محتوا قدرتمند ایجاد کنید. محتوا ضعیف هیچ طرفداری ندارد اگر که محتوای شما ارزشی نداشته باشد میزان بازدید از سایت شما کاهش مییابد. پس سعی کنید محتوای با کیفیتی ایجاد کنید یادتان باشد محتوا پادشاه است.
تولید محتوای متناسب با نیاز مخاطبان
صاحبان کسب و کارها فکر میکنند که آگاه لازم را در خصوص محتوا مناسب برای مخاطبانشان دارند. اما گاهی به دلیل عدم آگاهی از اصول بازاریابی محتوایی دست به انتخابی اشتباه زده و در بسیاری از مواقع باعث تولید محتوایی میشوند که فقط ظاهر مناسبی دارد. این محتوا هیچ مخاطبی ندارد و نیاز کاربران شما را برآورده نخواهد کرد.
اما مهمترین و حیاتیترین نکته همین نکته میباشد. شاید شما تمامی کارهایتان را به درستی انجام دادهاید، بهترین استراتژی را انتخاب کردهاید و در زمینه تولید محتوا بهترینها را ارائه دادهاید اما باز هم شکست خوردید. در این مواقع بهتر است دست از تلاش بر نداشته و ادامه دهید زیرا موفقیت در بازاریابی محتوا نیاز به زمان دارد .
اما نکته دیگر ارائه محتوایی بهتر از رقبا شما است. ببینید رقبا شما چه کارهایی انجام دادهاند که باعث موفقیت آنان شده است. محتواهایی که تولید کردهاند را بخوانید و ببینید کدام موضوعات بازدید کنندگان بیشتری داشته است و سعی کنید کمی و کاستیهایتان را رفع کنید.
جایگاه بازاریابی محتوا در آینده
هر چه بیشتر با بازاریابی محتوایی آشنایی داشته باشیم در آینده میتوانیم بهترین بازاریاب باشید. همانگونه که میدانید این تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است اما ممکن است مدتها زمان ببرد تا موضوعاتی که امروزه طرفداران بسیاری دارند بتوانند به جایگاه رفیع خود دست یابند اگر بازاریابی محتوا را به دقیق یاد بگیرید و در مورد آینده آن تحقیق کنید پس آینده بهتر و موفقتری را برای خودتان و شرکت خود نیز رقم خواهید زد.
اگر تا بهحال صاحب یک پیج، کانال تلگرامی و یا یک وبسایت بودهاید و از این طریق کسب و کاری اینترنتی در فضای مجازی راهاندازی کرده باشید، قطعا به این موضوع نیز فکر کردهاید که چگونه میتوانید کاربران را جذب کسب و کار خود کنید تا از طریق آنها بتوانید به کسب و کار خود رونق دهید. در این مطلب از سایت یاراپلاس قصد داریم تا به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنیم. اما اگر بخواهیم به طور کلی و در یک جمله راهکاری مناسب را به شما معرفی کنیم، قطعا راهکاری بهتر از بازاریابی محتوا نمیباشد. در ادامه مطلب با یارا پلاس همراه باشید تا به طور کامل شما را با بازاریابی محتوا آشنا کند.
نکات زیر را در زمان آماده سازی محتوا در نظر داشته باشید:
- پیش از ایجاد یک محتوای جدید، مخاطبان خود را مشخص کنید.
- مشخص کنید که محل توزیع محتوا کجا میباشد؟
- چه سودی به مخاطبان شما با خواندن این محتوا میرسد؟
- چگونه محتوای شما میتواند منحصر به فرد باشد؟
- مشخص کنید که محتوا در چه فرمتی باید تولید شود.
- مشخص کنید که مدیریت و برنامهریزی ایجاد و انتشار محتوا توسط چه کسانی و چگونه انجام میشود؟
به طور کلی استراتژی بازاریابی محتوا با طی کردن مراحل گفته شده میتواند در کسب و کار شما و جذب تعداد مخاطبان بیشتر، تاثیر گذار باشد.
تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات
ابتدا بهتر است بدانید که مقایسه کردن بازاریابی محتوا با تبلیغات اصلا کار درستی نیست. چرا که بازاریابی محتوا با وجه تمایزاتی که دارد همه روشهای قدیمی را کنار زده است تا در مدت زمان کم و هزینه بسیار پایین، به توسعه و گسترش کسب و کارها در بین کاربران شبکههای اجتماعی بپردازد.
در واقع بهتر است اینگونه بیان شود که تبلیغات نوعی از بازاریابی میباشند که با صرف هزینههای بسیار، در همهی رسانهها پخش میشوند و حتی باعث مزاحمت و ناراحتی مخاطبان نیز میشود. این در حالی است که بازاریابی محتوا ،مخاطبان را دسته بندی میکند و برای هر گروه از مخاطبان محتوای مرتبط تولید میکند و همچنین در رسانههای تحت مالکیت کسب و کارها آنها را توزیع میکند. با استفاده از این روش هزینههای هنگفت و گرفتن آرامش از مخاطب برداشته میشود و در پی همهی اینها جذب مخاطب بیشتری نیز صورت میپذیرد.
دلایل اهمیت استفاده از بازاریابی محتوا
اینکه چرا باید از بازاریابی محتوا استفاده کنید با بیان چند دلیل اهمیت آن مشخص میشود. اما به طور کلی میتوان گفت که این روش تنها روش و بهترین روشی است که کمک بزرگی به صاحبان کسب و کارها میکند تا از منابع مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای افزایش ترافیک وب سایت خود استفاده کنند و آن منابع را مدیریت کنند.
جلب اعتماد بازدید کنندگان
بزرگترین سرمایهها در هر کسب و کاری مخاطبان هستند. پس تا میتوانید با استفاده از بازاریابی محتوا اعتماد بازدیدکنندگان را جلب کنید. چرا که یک محتوای یونیک و ارزشمند به مرور دیدگاه مخاطب را نسبت به برند و محصول شما تغییر میدهد و موجب ایجاد علاقه در مخاطب به برند و افزایش اعتبار کسب و کار شما میشود.
افزایش آگاهی از برند
بازاریابی محتوا معمولا در ابتدای کار با هدف افزایش آگاهی از برند وارد چرخه جذب مخاطب میشود. در این روش محتواهای ارزشمندی تولید میشوند تا مخاطب با مطالعه آنها عکسالعمل نشان دهد و در جایگاه یک مشتری به شما ملحق شود. محتوای مورد نظر را شما میتوانید در قالب اینفوگرافیک، ایبوک، وبینار و ویدئوهای سرگرمکننده و جذاب ایجاد کنید. اما توجه داشته باشید که پیش از ایجاد محتوا باید معیارهایی را در نظر داشته باشید تا به واسطه آنها بتوانید اندازهگیری دقیقی از میزان آگاهی مخاطب از برند را داشته باشید. چرا که اگر برند مدنظر شما در بین مشتریان شناخته شده نباشد، نمیتواند مخاطب خاص خود را جذب کند.
معیارها و داده های تلفیق شده برای اندازه گیری میزان آگاهی از برند
ابتدا از طریق نظرسنجی، نرخ رشد را اندازهگیری کنید، سپس ترافیک وب سایت را بسنجید. در مراحل بعدی میزان جستجوهای صورت گرفته و تعداد منشنهای نام برند در شبکههای اجتماعی را اندازهگیری کنید. با استفاده از این معیارها میتوانید میزان آگاهی از برند را که به نسبت کار سختی میباشد را اندازه گیری کنید و سپس اقدام به ایجاد آگاهی از برند در بین مخاطبان کنید.
بهبود سئو
برای افزایش ترافیک یک وب سایت، نیاز است تا محتواهای با کیفیت تولید شود. استفاده از کلید واژههای مناسب و ایجاد محتوای آموزنده و مرتبط میتواند به شما در جذب مخاطبان بیشتر کمک کند و این در حالی است که شما با بهبود سئو در رتبه بالاتری در موتورهای جستجو قرار میگیرید و از این طریق در بین مخاطبان، بیشتر دیده میشوید.
تولید موقعیتهای بازاریابی
یکی از مهمترین اهداف بازاریابی محتوا تولید موقعیتهای بازاریابی و تبدیل آنها به خریدار میباشد. اما این کار چگونه انجام میشود؟ صاحبان کسب و کار با ایجاد و انتشار محتواهای مفید خود را به افراد غریبه نشان میدهند تا کسب و کارشان را پیدا کنند و سپس با استفاده از ترافیک وبلاگ و وب سایت، موقعیتهای بازاریابی را تولید و پرورش میدهند تا در نهایت تبدیل به یک خریدار شوند. به طور کلی بهتر است بدانید که لازمهی هر کسب و کار موفق، ایجاد اعتماد و آگهی در بین مخاطبان و مشتریان شما میباشد.
چگونه می توانیم در کمترین زمان ممکن یک تیم دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم؟
اگر بخواهیم یک تیم بازاریابی دیجیتال و یا همان دیجیتال مارکتینگ داشته باشیم تا شاهد رشد و پیشرفت چشمگیری در کسب و کارمان باشیم باید بدانیم یک تیم دیجیتال مارکتینگ به چه عناصری نیاز دارد.
- مدیر و استراتژیست آژانس دیجیتال مارکتینگ ؛ مسلما هسته ی مرکزی هر تیم دیجیتال مارکتینگی، تئوریسین آن تیم است.
- کارشناس سئو؛ اغراق نیست اگر بگوییم بخش زیادی از تفاوت بین تیم های دیجیتال مارکتینگ موفق و تیم هایی که چندان کارایی بالایی ندارند، مربوط به کارشناسان سئو آن تیم می شود.
- کارشناس محتوا؛ تولید کنندگان محتوای هر تیمی نیز مانند سئوکاران، از عناصر کلیدی تیم هستند.
- کارشناس شبکه های اجتماعی و…
تیم دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس هم در زمینه تولید محتوا در مشهد فعالیت های چشمگیری را داشته است .
- ۹۸/۰۸/۲۰