اگر تا بهحال صاحب یک پیج، کانال تلگرامی و یا یک وبسایت بودهاید و از این طریق کسب و کاری اینترنتی در فضای مجازی راهاندازی کرده باشید، قطعا به این موضوع نیز فکر کردهاید که چگونه میتوانید کاربران را جذب کسب و کار خود کنید تا از طریق آنها بتوانید به کسب و کار خود رونق دهید. در این مطلب از سایت یاراپلاس قصد داریم تا به شما در رسیدن به اهدافتان کمک کنیم. اما اگر بخواهیم به طور کلی و در یک جمله راهکاری مناسب را به شما معرفی کنیم، قطعا راهکاری بهتر از بازاریابی محتوا نمیباشد. در ادامه مطلب با یارا پلاس همراه باشید تا به طور کامل شما را با بازاریابی محتوا آشنا کند.
بازاریابی محتوا چیست؟
در عصر جدید با گسترش کسب و کارها در فضای مجازی، راهکارهایی به عنوان بازاریابی و تبلیغات به وجود آمدند که یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین استراتژیها در این رابطه، بازاریابی محتوا میباشد. شاید برخیها تصور کنند که بازاریابی محتوا همان تبلیغاتی است که با نامی جدید در بین کاربران رواج پیدا کردهاند، اما اینطور نیست. بازاریابی محتوا با تبلیغات تفاوتهای بسیاری دارد که آن را نسبت به دیگر استراتژیهای تبلیغاتی متمایز میکند.
بازاریابی محتوا پیش از هر چیزی تمرکز خود را بر روی ایجاد و اشتراکگذاری یک محتوای یک پارچه، ارزشمند و مرتبط میگذارد تا بر این اساس مخاطبان قبلی را حفظ و به جذب مخاطبین جدید نیز کمک کند. در واقع در این روش به کمک ارائه محتوا ارزشمند، جذب مخاطب صورت میپذیرد. اما این کل ماجرا نیست. برای اینکه بتوانید یک بازاریابی محتوا موفق و ارزشمند داشته باشید، نیاز دارید گامهای خود را در این مسیر با برنامهریزی دقیق بردارید.
- پیش از ایجاد یک محتوای جدید، مخاطبان خود را مشخص کنید.
- مشخص کنید که محل توزیع محتوا کجا میباشد؟
- چه سودی به مخاطبان شما با خواندن این محتوا میرسد؟
- چگونه محتوای شما میتواند منحصر به فرد باشد؟
- مشخص کنید که محتوا در چه فرمتی باید تولید شود.
- مشخص کنید که مدیریت و برنامهریزی ایجاد و انتشار محتوا توسط چه کسانی و چگونه انجام میشود؟
به طور کلی استراتژی بازاریابی محتوا با طی کردن مراحل گفته شده میتواند در کسب و کار شما و جذب تعداد مخاطبان بیشتر، تاثیر گذار باشد.
تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات
ابتدا بهتر است بدانید که مقایسه کردن بازاریابی محتوا با تبلیغات اصلا کار درستی نیست. چرا که بازاریابی محتوا با وجه تمایزاتی که دارد همه روشهای قدیمی را کنار زده است تا در مدت زمان کم و هزینه بسیار پایین، به توسعه و گسترش کسب و کارها در بین کاربران شبکههای اجتماعی بپردازد.
در واقع بهتر است اینگونه بیان شود که تبلیغات نوعی از بازاریابی میباشند که با صرف هزینههای بسیار، در همهی رسانهها پخش میشوند و حتی باعث مزاحمت و ناراحتی مخاطبان نیز میشود. این در حالی است که بازاریابی محتوا ،مخاطبان را دسته بندی میکند و برای هر گروه از مخاطبان محتوای مرتبط تولید میکند و همچنین در رسانههای تحت مالکیت کسب و کارها آنها را توزیع میکند. با استفاده از این روش هزینههای هنگفت و گرفتن آرامش از مخاطب برداشته میشود و در پی همهی اینها جذب مخاطب بیشتری نیز صورت میپذیرد.
دلایل اهمیت استفاده از بازاریابی محتوا
اینکه چرا باید از بازاریابی محتوا استفاده کنید با بیان چند دلیل اهمیت آن مشخص میشود. اما به طور کلی میتوان گفت که این روش تنها روش و بهترین روشی است که کمک بزرگی به صاحبان کسب و کارها میکند تا از منابع مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای افزایش ترافیک وب سایت خود استفاده کنند و آن منابع را مدیریت کنند.
جلب اعتماد بازدید کنندگان
بزرگترین سرمایهها در هر کسب و کاری مخاطبان هستند. پس تا میتوانید با استفاده از بازاریابی محتوا اعتماد بازدیدکنندگان را جلب کنید. چرا که یک محتوای یونیک و ارزشمند به مرور دیدگاه مخاطب را نسبت به برند و محصول شما تغییر میدهد و موجب ایجاد علاقه در مخاطب به برند و افزایش اعتبار کسب و کار شما میشود.
افزایش آگاهی از برند
بازاریابی محتوا معمولا در ابتدای کار با هدف افزایش آگاهی از برند وارد چرخه جذب مخاطب میشود. در این روش محتواهای ارزشمندی تولید میشوند تا مخاطب با مطالعه آنها عکسالعمل نشان دهد و در جایگاه یک مشتری به شما ملحق شود. محتوای مورد نظر را شما میتوانید در قالب اینفوگرافیک، ایبوک، وبینار و ویدئوهای سرگرمکننده و جذاب ایجاد کنید. اما توجه داشته باشید که پیش از ایجاد محتوا باید معیارهایی را در نظر داشته باشید تا به واسطه آنها بتوانید اندازهگیری دقیقی از میزان آگاهی مخاطب از برند را داشته باشید. چرا که اگر برند مدنظر شما در بین مشتریان شناخته شده نباشد، نمیتواند مخاطب خاص خود را جذب کند.
معیارها و داده های تلفیق شده برای اندازه گیری میزان آگاهی از برند
ابتدا از طریق نظرسنجی، نرخ رشد را اندازهگیری کنید، سپس ترافیک وب سایت را بسنجید. در مراحل بعدی میزان جستجوهای صورت گرفته و تعداد منشنهای نام برند در شبکههای اجتماعی را اندازهگیری کنید. با استفاده از این معیارها میتوانید میزان آگاهی از برند را که به نسبت کار سختی میباشد را اندازه گیری کنید و سپس اقدام به ایجاد آگاهی از برند در بین مخاطبان کنید.
بهبود سئو
برای افزایش ترافیک یک وب سایت، نیاز است تا محتواهای با کیفیت تولید شود. استفاده از کلید واژههای مناسب و ایجاد محتوای آموزنده و مرتبط میتواند به شما در جذب مخاطبان بیشتر کمک کند و این در حالی است که شما با بهبود سئو در رتبه بالاتری در موتورهای جستجو قرار میگیرید و از این طریق در بین مخاطبان، بیشتر دیده میشوید.
تولید موقعیتهای بازاریابی
یکی از مهمترین اهداف بازاریابی محتوا تولید موقعیتهای بازاریابی و تبدیل آنها به خریدار میباشد. اما این کار چگونه انجام میشود؟ صاحبان کسب و کار با ایجاد و انتشار محتواهای مفید خود را به افراد غریبه نشان میدهند تا کسب و کارشان را پیدا کنند و سپس با استفاده از ترافیک وبلاگ و وب سایت، موقعیتهای بازاریابی را تولید و پرورش میدهند تا در نهایت تبدیل به یک خریدار شوند. به طور کلی بهتر است بدانید که لازمهی هر کسب و کار موفق، ایجاد اعتماد و آگهی در بین مخاطبان و مشتریان شما میباشد.
جذب مخاطبین ایده آل
یکی از نکات حائز اهمیت و مثبت در بحث بازاریابی محتوا این است که محتوای شما را فقط افرادی دنبال میکنند که علاقهی زیادی به زمینه تخصصی و کسب و کار شما دارند، به این دسته از افراد که در مروگر درباره کسب و کار شما جستجو میکنند موقعیت یا سرنخ بازاریابی میگویند و دقیقا تیم فروش باید وقت خود را صرف پرورش و تبدیل آنها به یک خریدار واقعی کند. چرا که همینها خریداران واقعی برند و محصول شما خواهند بود.
تبدیل بازدیدکنندگان به سرنخ بازاریابی
در این مرحله نیاز است تا با واژهای به نام سفر مشتری آشنا شویم. سفر مشتری به اقدامی که یک مشتری از تصمیم برای خرید یک محصول و یا دریافت خدمات انجام میدهد، گفته میشود، که برای جذب مخاطب ابتدا شما باید یک محتوای مفید آماده کرده باشید تا مشتری در مرحله اول برای حل مشکل خود به جستجو در گوگل بپردازد و سپس با پیدا کردن وب سایت شما، مطالب موجود را مطالعه کند تا براساس آنها تصمیم بگیرد که برای کسب راهنمایی بیشتر یک ویدیو یا کتاب الکترونیکی دانلود کند. اگر مخاطب چنین اقدامی را انجام دهد، پس نشان از این میباشد که شما اعتماد مخاطب را جلب کردهاید.
در مرحله دوم که ملاحظات است، مشتری به ارزیابی راهحلهای مشکل خود میپردازد، تا مطمئن شود آیا مشکلش با استفاده از خدمات و محصولات شما برطرف میشود؟ در مرحله آخر که مرحله تصمیمگیری نهایی میباشد، مخاطب جذب وب سایت شما شده و به عنوان یک مشتری اقدام به خرید محصول و یا خدمات شما میکند. در این مرحله شما به وضوح تاثیر بازاریابی محتوا را در تبدیل کاربر به خریدار میبینید.
اشتراک گذاری محتوا توسط مشتریان
اشتراکگذاری محتوای تولید شده یکی از امکاناتی است که به صاحبان کسب و کارها کمک میکند تا در بین افراد بیشتر دیده شوند. همین قابلیت یکی از بهترین مزایای بازاریابی محتوا نیز به حساب میآید. این اشتراکگذاری میتواند توسط سرنخهای بازاریابی و مشتریان به صورت پستگذاری در شبکههای اجتماعی و یا ایمیل صورت گیرد.
داشتن دلایل قانع کننده برای بازگشت افراد به وب سایت شما
برای اینکه به یک منبع قابل اعتماد تبدیل شوید و شاهد بازدید مجدد کاربران از وب سایت خود باشید، بهتر است به صورت روزانه یا هفتگی مطالبی مفید و آموزنده را در وب سایت خود منتشر کنید. مخاطبان زمانی به شما اعتماد میکنند که به مفید بودن مطالب وب سایت شما پی برده باشند و شناخت کامل از شما پیدا کرده باشند.
افزایش نرخ بازگشت سرمایه
بازاریابی محتوا یکی از مقرون بهصرفه ترین استراتژیهای بازاریابی است که نسبت به روشهای سنتی، 62 درصد هزینههای کمتری را صرف میکند تا شما را به نتایج قابلقبول برساند. این روش بیشتر از هر چیزی مستلزم صرف زمان میباشد. در این روش جذب مخاطب و تبدیل آنها به خریدار، 3 برابر بیشتر از روش های سنتی است و شما با گذشت زمان شاهد بازگشت و افزایش سرمایه حاصل از این نوع بازاریابی نیز خواهید بود.
7 گام استراتژی بازاریابی محتوا که باید آن ها را بدانید
برای کسب موفقیت در بازاریابی محتوا، علاوه بر نوشتن و انتشار محتوا نیاز است تا به اجرای 7 گام اساسی در برنامه ریزیهای خود بپردازید.
- تعیین کردن اهداف برنامه ریزی: پیش از شروع برنامه ریزی، اهداف خود از ایجاد محتوا و بازاریابی محتوا مشخص کنید.
- مشخصکردن مخاطبین هدف: به صورت واضح مشخص کنید که چه کسانی بازار هدف شما هستند، تا براساس دستهبندیهای مشخص، محتواهای مرتبط ایجاد کنید.
- تعیین کردن یک سیستم مدیریت محتوا: یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس برای مدیریت ایجاد و انتشار محتوا و همچنین آنالیز آنها انتخاب کنید.
- استخدام نیرو محتوا: برای ایجاد یک محتوای مفید به چند نفر متخصص در زمینههای وبلاگ نویسی، مدیریت شبکههای اجتماعی و کارشناس سئو نیاز دارید.
- ایده پردازی کنید: برای نوشتن پستهای وب سایت نیاز به ایدههای جدید دارید تا بتوانید از این طریق مخاطبان بیشتری را جذب کنید.
- مشخص کردن نوع محتوایی که میخواهید ایجاد کنید: از میان انواع مختلف محتوا( صوتی، تصویری، نوشتاری) یک نوع رامشخص و انتخاب کنید.
- انتشار و مدیریت محتوا: علاوه بر ایجاد و انتشار یک محتوا، نیاز است تا به روشی درست آنها را سازماندهی کنید. که به نظر میرسد یکی از راهحلهای درست برای سازماندهی محتواهای ایجاد شده، استفاده از تقویم محتوایی باشد.
تکنولوژی و ابزار مورد نیاز برای بازاریابی محتوا
در بازاریابی محتوا ابزارهای مختلفی به کمک آمدهاند تا با صرف هزینه و زمان کمتر، کارها سادهتر و سریعتر انجام شوند. این ابزارها و تکنولوژیها به چهار دسته تقسیمبندی شدهاند که در ادامه به شرح آنها میپردازیم.
سیستم مدیریت محتوا
سیستم مدیریت محتوا، سیستمی میباشد که به شما کمک میکند تا بدون نیاز به کمک تیم آی تی، صفحات وب و پست وبلاگ را ایجاد کنید.
ابزار آنالیز و تجزیه و تحلیل
گوگل آنالیتیکس یکی از ابزارهای آنالیز و تجزیه و تحلیل میباشد که به شما کمک میکند تا عملکرد بازاریابی محتوا را ارزیابی کنید.
نرمافزار مدیریت پروژه
استفاده از نرمافزار مدیریت پروژه به یکی از ملزومات در کسب و کارها تبدیل شده است. این نرمافزار به شما کمک میکند تا حجم زیادی از پستهای وبلاگ و شبکههای اجتماعی را مدیریت کنید. چرا که انتشار پستها در کمپینهای مختلف به سرعت انجام میشوند و در اینجا نیاز است تا با یک سیستم مدیریت پروژه، فعالیتهای خود را کنترل و مدیریت کنید.
نرمافزارهای طراحی
در بازاریابی محتوا، استفاده از محتواهای بصری تاثیر بسیار زیادی در کسب موفقیت دارند. از این رو نیاز است تا در تیم خود یک طراح خلاق داشته باشید تا در تولید محتوای بصری به شما کمک کند.
سخن آخر
در این مطلب از سایت یاراپلاس به بحث و بررسی هر آنچه که نیاز بود تا شما درباره بازاریابی محتوا بدانید پرداختیم. امیدواریم که نهایت بهره و استفاده را از این مطلب برده باشید. در واقع داشتن اطلاعات کافی در مورد بازاریابی محتوا یکی از ملزوماتی است که نمیتوان از آن چشم پوشی کرد، از این رو بهتر است پس از خواندن این مطلب اهداف کسب و کار خود را به سرعت مشخص نموده و سپس برای شروع بازاریابی محتوا اقدامات لازم را انجام دهید تا شما نیز از تاثیرات آن در توسعه کسب و کار خود شگفت زده شوید.
- ۹۸/۰۸/۲۰